mossagården

Din ekologiska butik på nätet!


Ekobutiken


Om Mossagården


Om näthandeln


Mossagårdsbladet


Utlämningsställen


Om utlämningsställen


Till nya prenumeranter


Beställningsguiden


Leveransvillkor


Vanliga frågor och svar


Natur, ekologi och kretslopp


Våra odlare


Recept


Filmer


Om näthandeln

Vanliga frågor och svar

Vi tar tacksamt emot era frågor och synpunkter. Maila info @ mossagarden.se, så ska vi göra vårt bästa för att svara på era frågor och (då det är möjligt) tillgodose era önskemål. Eftersom vi har märkt att en del frågor återkommer, har vi sammanställt några vanligt förekommande här nedanför.

Får man veta vad veckans grönsakslåda innehåller i förväg?

 

Vår företagsidé är att man handlar "i blindo" och vi upplever att många uppskattar överraskningsmomentet. Om man vill veta innehållet i lådan, för att kunna planera veckan, lägger vi ut innehållet i veckans lådor på tisdagen i leveransveckan. Tanken är att man med en överraskningslåda ska bli inspirerad till att använda grönsaker som man kanske inte tänkte på att de fanns och gärna prova dem med hjälp av våra egenkomponerade recept. I lådan finns också mycket basvaror som är lätta att använda i vardagen. Länken till lådornas innehåll hittar ni på Mossagårdens förstasida i högerspalten.

 

Passar inte detta koncept med färdiga lådor just er så är ni hjärtligt välkomna att beställa ur resten av sortimentet.

 

Sedan vi började med grönsaksprenumerationerna 1998 har vi arbetat aktivt för att stödja ekologiska odlare i Skåne. Med grönsaksprenumerationerna kan Mossagården fungera som en snabb kanal för att avsätta produkterna. Våra ekologiska leverantörer kan ringa och meddela när deras produkter är färdiga och vi kan samma vecka erbjuda den till våra kunder. Då vi inte gått ut med innehållet i förväg kan vi agera snabbt när en lokalt odlad eller speciellt uppskattad produkt är färdig att skördas. Pga att det skånska vädret är opålitligt kan en planerad skördetid flyttas flera veckor framåt eller bakåt. Får vi i ett sent skede in ett parti som inte passerar vår kvalitetskontroll är vår policy att ersätta denna med annan vara och eftersom leveranserna kommer in sent, för att de ska vara så färska som möjligt, kan detta ske på kort varsel.

 

 

Jag odlar själv, vill ni därför byta ut vissa varor i min låda?

 

Tyvärr kan vi inte byta ut en vara pga detta, du är istället välkommen att beställa ur vårt lösviktsortiment.

 

 

Kan ni byta ut varor jag inte gillar?

 

Tyvärr kan vi inte byta ut en vara pga detta, du är istället välkommen att beställa ur vårt lösviktsortiment.

 

 

Ska lådorna returneras?

 

Ja, tanken är att vi ska kunna använda samma lådor flera gånger, för att på så vis spara på miljön. Lämna lådorna på samma plats de lämnas, så kommer Mossagården att hämta upp dem igen. En del av er har uttryckt att det är svårt att bära hem lådorna om man använder cykel. En idé är att ha med sig en kasse den dagen grönsakerna levereras.

 

 

Kan jag avboka eller ändra min beställning?

 

Hör av dig till oss om du behöver hjälp med att avboka eller ändra någonting; kundtjanst @ mossagarden.se

Precis som med beställningar så är det senast söndag innan kl. 23.59 som vi kan ta emot avbokningar och ändringar för kommande vecka.

 

 

En vara har restnoterats, vad innebär det?

 

När en vara är slut i lager då vi packar din order, får du ett meddelande om detta i samband med leveransen. Den restnoterade varan sänds då med någon av dina kommande leveranser, så fort vi fått in vara i lager igen, inom tre månader. Du behöver inte påminna oss om att du har en restnotering om det var mindre än 3 månades sedan du beställde varan. Var det en längre tid sedan är du välkommen att höra av dig när du gör en beställning som vi kan skicka varan med.  Vi kan även komma överens om annat, till exempel pengarna tillbaka. Maila då kundtjanst @ mossagarden.se.

 

 

Kan jag beställa med leverans till en annan persons adress?

 

Javisst, hör av dig till kundtjanst @ mossagarden.se eller ring 046-85544 så hjälper vi dig.

 

 

Vad krävs för att ha ett utlämningsställe?
Vad finns det för bestämmelser m.m.?

För att vara utlämningsställe krävs

 

1) Att det är minst 7 personer som beställer till ett och samma utlämningsställe. Vi gör med jämna mellanrum utvärderingar av utlämningsstället och skulle beställningarna vara färre under en begränsad period gör det ingenting. Däremot kanske vi får göra en ny informationsdrive i området om antalet skulle vara lägre under en längre period. Är ni sju personer vid start skall ni absolut aktivera utlämningsstället och inte oroa er för att inte alla beställer varje gång.


2)Att det finns en kontaktperson


a) som kan meddela oss om utlämningsstället skall upphöra eller om det flyttar till annan
adress i området eller dylikt.
b) som vi kan informera om det skulle inträffa några förändringar

c) ni behöver inte vara hemma när vi levererar varorna

3) Att det finns utrymme där vi kan ställa era nylevererade lådor och returlådorna på. Returlådorna tar vi med tillbaka vid nästa leverans.

 

a) allra bäst är om det finns ett garage, cykelhus, växthus, källare som både har tak och dörr. Men vi har många utlämningsställen som är carportar, trappor med tak över och skjul av olika slag, trapphus eller källare i flerfamiljshus. Portkoder eller dylikt är inget hinder eftersom det behandlas helt konfidentiellt av oss. Meddela oss bara var vi skall ställa varorna så fixar vi det!

 

Att tänka på:

Det är meningen att ni inte skall behöva kontaktas när det tillkommer eller faller ifrån kunder till ert utlämningsställe, om ni inte uttryckligen önskar det förstås.

 

Ansvaret för kunderna ligger helt på oss. Som kontaktperson väljer man helt själv hur mycket man vill engagera sig. En del kontaktpersoner tycker det är synd att de aldrig ser när kunderna hämtar sina varor. Andra tycker det är skönt att de aldrig behöver beblanda sig. Och vissa har till och med ställt ut en hälsning och lite pepparkakor i sitt garage vid jul för att göra hämtandet till något trevligt och härligt.

 

Vid ytterst få tillfällen har det försvunnit varor från våra utlämningsställen.

 

Ni behöver inte ha några som helst transaktioner med pengar mellan er och kunderna. Alla fakturor skickas ut av oss via mail eller post.

 

 

 

 

 

Varför importerar ni en del varor?

 

Under vissa delar av året har vi inte tillgång till några skånska grönsaker (främst under vinter/vår). Under denna tid ser vi hela Europa som vår marknad, men prioriterar förstås produkterna som kommer från så nära håll som möjligt, t.ex. Holland och Tyskland. Vi försöker alltid hitta ett skånskt alternativ först och hittar vi inte det jobbar vi oss successivt längre bort. Dessutom är klimatet förstås en viktig faktor. Vissa varor kan inte odlas i Sverige och att värma upp växthus under vinterhalvåret innebär stora energikostnader - något som naturligtvis också påverkar vår miljö negativt.

 

Kyltransporterna som går från Italien, Spanien, Frankrike och Holland är mycket välorganiserade för att minska miljöbelastningen. Man måste beställa transport i god tid för att undvika att det går halvtomma lastbilar genom Europa. Produkter som kommer från utanför Europa, t. ex. banan från Dominikanska Republiken eller ananas från Brasilien, handlar vi från Eosta, en ekologisk grossist strategiskt belägen i Holland. Läs mer om Eosta här.

 

På längre sikt hoppas vi såklart att vi, genom att erbjuda en avkastningsplats för ekoprodukter, kan bidra till att fler bönder i vår närhet vågar ställa om till ekologiskt. Idag är det få bönder som är intresserade av att odla ekologiskt i Skåne, mycket på grund av det kärva ekonomiska läget för ekobönder. Det krävs mycket kunskap och innebär stora risker, eftersom faktorer som väder och skadedjur snabbt kan radera en hel skörd. Men vi på Mossagården tror naturligtvis på bättre villkor i framtiden. Ju fler konsumenter som efterfrågar ekologiskt, desto fler kommer våga ta steget!

 

 
Vecka 12, 2024

logga in?

användarnamn

lösenord


ny användare?
registrera dig här

glömt lösenord?
hämta det här


© Mossagården 2024, Sverige. Alla priser är inklusive moms i svenska kronor (SEK) om inget annat uppges.
Betallösning tillhandahållen av Stripe Powered by Stripe